Sporten en bewegen met COPD

Wordt u benauwd als u bijvoorbeeld de trap oploopt?

Wordt u benauwd als u bijvoorbeeld de trap oploopt of met klusjes bezig bent? En heeft u last van hoestbuien? Dan heeft u misschien de neiging om lichamelijke inspanning te vermijden in de hoop dat u minder snel kortademig wordt. Maar als u te weinig in beweging bent, krijgt u juist meer klachten! Waneer u vragen heeft over COPD schroom dan niet deze aan uw fysiotherapeut te stellen.

Wat is COPD
COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Diseases) is de verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Beiden zijn aandoeningen aan de luchtwegen die het ademen lastig maken.

De balngrijkste klachten bij COPD zijn veel hoesten, slijm opgeven, piepende ademhaling en kortademigheid bij inspanning.

Oorzaken van COPD
In 90 % van de gevallen wordt COPD veroorzaakt door (mee)roken. Roken veroorzaakt een lang aanhoudende ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen. Ook langdurig werken in een omgeving met bijvoorbeeld veel steen-, en metaalstofdeeltjes in de lucht kan tot een ontsteking leiden. Verder kan erfelijkheid een rol spelen.

Hoe wordt COPD behandeld?
Als het voor de arts duidelijk is dat u COPD heeft, is het zaak dat u zo goed mogelijk behandeld wordt. Hoewel COPD niet te genezen is, zijn de klachten met een uitgekiende behandeling te verlichten. Stoppen met roken is de meest doeltreffende stap om het verergeren van de ziekte te vertragen. Naast medicijngebruik, dat helpt de klachten onder controle te houden, kunnen revalidatieprogramma’s en therapie nuttig zijn om slijm te verwijderen en de conditie te verbeteren.

Uw fysiotherapeut kan u helpen
Uw fysiotherapeut kan u ondersteunen zodat u letterlijk meer lucht krijgt. Hij kan bijdragen aan een effectievere manier om slijm op te hoesten, beter te inhaleren en helpen om uw conditie op peil te houden.

Vergoeding

Afhankelijk van de ernst van de aandoening worden de behandelingen vergoed uit de basis- of aanvullende verzekering. Om u hier meer over te kunnen informeren dienen we inzicht te hebben in uw specifieke situatie.

Informatie
Voor meer informatie kunt u een afspraak maken aan de balie van de praktijk, per telefoon 0164 236164 of per email of klik hier

Aangesloten bij longketen revalidatiecentrum Breda